Szivák Judit: A kezdő pedagógus
Á.-Sz. Ági 2007.03.23. 01:03
Szivák Judit: A kezdő pedagógus in. Didaktika. TK, Bp, 2003, 487-510
Szivák Judit: A kezdő pedagógus
A kezdő tanár többnyire úgy érzi magát első munkahelyén, mint az „idegen az ismeretlen földön”.
Ekkor szembesül az ember azzal, hogy a tanár képesítés megszerzésével nem lezárultak tanulmányai, hanem valójában kezdetét vette a pálya tanulásának soha nem sejtett kudarcokkal és sikerekkel vegyes útja, amelyet a tanítványok iránt érzett felelősség motivál. A tanárrá válás, a jó tanárrá válás folyamata már régóta foglalkoztatja a tudományt és közvéleményt egyaránt.
A pedagóguskutatás nagy állomásai: a pedagógus tulajdonságai, személyisége, majd a pedagógus tevékenységeinek kutatása, s egy ideje (elmúlt évtizedek) a pedagógus gondolkodás- döntéshozatal került előtérbe. A kognitív pszichológia, majd kognitív pedagógia megjelenése, is segíti ezeket a kutatásokat.
A pedagógussá válás problematikájával foglakozó kutatások, magukba foglalják: a karrierkutatásokat, a szituáció- illetve problémaészlelésével, viselkedés és tevékenységrendszerrel, a gondolkodási- döntési struktúrát leíró, az attitűd valamint a képzést-továbbképzést (vagyis a pedagógiai „működés” legfontosabb aspektusait).
A kezdő tanárok legfontosabb problémái
A kezdő tanárok általában közel azonos problémákkal küzdenek, illetve hasonló kudarcokat élnek meg.
Simon Veenman volt az aki 1984-ben készített egy összegzést, amikor 83 beszámolóból egyesével kiválasztotta a 15 legsúlyosabb problémát ,majd egy összesített rangsort készített. Az ő munkássága nyomán került a szakmai köztudatba a „reality shock” , vagyis a pályakezdés kritikusan problématerhelt szakaszának leírása.
1992-ben Young és Beverly szintén összeállított egy problémarangsort.
A fent említett kutatók tanulmányai, illetve egyéb tanulmányok alapján a kezdő tanár nehézségek alábbi fő tartalmi kategóriái állapíthatók meg:
- a tanulók, tanulócsoportok eltérő személyiségével, képességével kapcsolatos tervezési, szervezési, módszertani problémák
- fegyelmezés, szervezés
- módszertani felkészültség, illetve adaptációs készség
- beilleszkedés
- túlterhelés
- tanácskérés-tanácsadás, reális ön- és tevékenységértékelés
A kezdés problémái következetesen azonosak a 60-as, a 70 –es, és a 80-as években Európában és az USA-ban.
A kezdő és tapasztalt tanárok tevékenységében, gondolkodásában megfigyelt alapvető különbségek.
1. Tervezés
- a tapasztolt tanárok hosszú távú oktatási céljaikból vezetik le az adott tanóra célját
- az óravázlatot képesek rugalmasan kezelni (tapasztalt tanár)
- több szempontot vesznek figyelembe (tapasztalt tanár)
- paralel tervezést végeznek, vagyis egymás mellett átgondolják a tanári és tanulói tevékenységeket is (tapasztalt tanár)
- a kezdő tanárra jellemző a rövid távú célok tervezése
- komoly gondot jelent az óra időbeosztása (kezdő tanár)
- kevesebb szempontot vesznek figyelembe (kezdő tanár)
- az instrukciók logikai elemekre bontása szinte teljesen hiányzik (kezdő tanár)
2. Észlelés - információfeldolgozás
- a tapasztalt pedagógus több történés észlelésére képes, lehetővé válik az adekvát reagálás
- kezdő tanár nem képes egyszerre észlelni több történést, így az információfeldolgozás folyamata lassú
3. Interaktív tevékenység
-
- Döntési folyamatok, kognitív struktúrák
- a döntési folyamatokban észlelt különbségek két okra vezethetők vissza: a tapasztalt tanárnál a döntései, a proaktív, interaktív és posztaktív szakaszban szerves kapcsolatban állnak egymással ; a másik ok a tapasztalt tanát viszonylag viszonylag nagy megbízhatósággal hoz gyors döntést
- (a pedagógiai gondolkodás, döntési struktúra az ábrán)
- a pedagóguspályához szükséges tudás rétegei a következők: a) szaktárgyi tudás (subject knowledge); b) mesterségbeli, pedagógiai tudás (professional knowledge); c) a pedagógiai problémamegoldással , döntésekkel kapcsolatos tudás (professional judgement)
5. Tanári attitűd
- végzős hallgatók, tanárjelöltek rendszerint demokratikus és idealisztikus elvekkel és attitűdökkel kezdik a páylát
- később ez a diákközpontú, demokratikus vezetési stílus a külső nyomás és a tapasztalatok belső mérlegelése nyomán általában konzervatív irányba toldódik és tudatossá válik
Milyen tanár vagyok?
1. Az önértékelés, reflektív gondolkodás szerepe
- a tanárképzés jelenlegi rendszerében igen kevés értékelő jelzést kapnak a hallgatók önmagukról, pedagógiai képességeik alakulásáról
- az egyik legfontosabb kifejező eszköz a pedagógus munkájában a reflektív gondolkodás és gyakorlat kifejlesztése
- a reflektív tanítás a pedagógiai tevékenységet tudatosan elemző gondolkodás és gyakorlat, mely biztosítja az okatató –nevelő tevékenység folyamatos önellenőrzését és ezen alapuló fejlesztését
- a) a reflexió eszközével élnek a tanárok amikor saját maguk között megbeszélve, kollegiális keretek között el tudják dönteni, hogy a problémás esetek milyen megoldása a legcélravezetőbb
- b) a reflektálás során a tanárok tudatosan választanak a tanítási elméletek különböző verziói között olyan módszereket alkalmaznak, melyek tapasztalati úton eredményesnek bizonyultak
- c) a reflektív gondolkodás segítségével új szituációmegélési és megoldási tecnikákat fejleszthetnek ki
2. Kezdő tanárok
- a hallgatók saját előzetes elképzelései és tapasztalati határozzák meg, hogy mit fogadnak el, mit tartanak fontosnak és mit vallanak magukénak a képzés alatt tanultakból
- a végzés utáni elképzelések a tanításról, saját pedagógiai célokról, meggyőződésekről nem eléggé definiáltak, tudatosak, általában megalapozatlan liberalizmus jellemzi
- a kezdő tanár általában ritkábban él az önelemzés gyakorlatával
Mire törekedjen, mit tehet a kezdő tanár?
- „reality shock”:minden pályakezdő tanár tele van aggodalommal
- felkészülés a várható nehézségekre (első lépések megtervezése):
1.”milyen is vagyok?”
(Reális önismeretünkre támaszkodva vállaljuk fel személyiségünket, ez a bizonytalanság oldásának alapja. Ennek kialakításában óriási szerepe van a mikro-, majd a szaktanítási gyakorlótanítás időszakának.)
2. milyen tanár szeretnék lenni?
(Mindenkiben van egy kialakult ideális tanárkép, át kell gondolni, hogy mik a számunkra fontos értékek,célok a nevelésben;milyenné szeretnénk formálni a gyerek személyiségét,stb.→ezek szembesítése az érvényes tantervi célokkal)
3. hol fogok tanítani?
(A beilleszkedésért minél többet megtudjunk a leendő munkahelyünkről az osztályokról,stb.)
4.hogyan fogunk „nekivágni”?
- tervezőmunka (szakmai működésünk időtervét átgondolni; a gyerekeket rászoktatni a pontos órakezdésre)
- első találkozás a gyerekekkel(bemutatkozás, az éves feladatok átbeszélése→barátságos, de határozott légkör)
5. ki fog segíteni?
(általában csak elenyésző segítség; baráti beszélgetések kezdeményezése a kollégákkal;stb.)
Önelemző eljárások, fejlesztő technikák
- struktúrált beszélgetés
- fogalmi térkép(concept mapping)
- pedagógiai feljegyzések(„naplózás”)
|